IFN-urile nu trebuie sa respecte legea, ca bancile, si sa-mi ofere solutii de rescadentare sau restructurare a creditelor?

Buna seara. Am 2 credite in rate la Credius si Garanti credite de consum.

Mi-am platit pana acum ratele la timp dar acum au aparut cateva probleme cum ar fi: probleme medicale, mi-am pierdut locul de munca, cheltuieli neprevazute pt casa si auto.

Le-am cerut sa ma amane cu plata ratelor pentru o perioada de 30 zile dar ei m-au refuzat spunand fiecare ca nu se poate.

Vreau sa va intreb IFN-urile nu trebuie sa respecte legea privind contractele de credit, ca bancile? Nu ar trebui sa ma inteleaga si sa-mi ofere solutii de rescadentare sau restructurare?


Raspuns

Stimate domn,

Atat bancile, cat si IFN-urile sunt obligate de lege (OUG 50 din 2010, modificata prin OUG 52 din 2016 privind contractele de credit) sa ofere clientilor solutii de micsorare a ratei sau de suspendare a platii acesteia, pe o anumita perioada, pentru a nu se ajunge la executarea silita.

De aceea, sfatul meu e sa solicitati in scris celor doua IFN-uri sa va ofere una dintre aceste solutii, astfel incat sa nu ajungeti sa fiti executata silit.

Daca IFN-urile refuza sa va ofere o astfel de solutie de evitare a executarii, reveniti la mine sa va sfatuiesc ce trebuie sa faceti in continuare.

Solutia este sa reclamati IFN-urile la Protectia Consumatorilor (ANPC), institutia care vegheaza la aplicarea OUG 50/2010 si OUG 52 din 2016 privind contractele de credit.

Iata ce spune articolul 46 din OUG 52/2016:

“ART. 46
(1) În situaţia în care un consumator se află în dificultate de plată, creditorul şi consumatorul trebuie să conlucreze pentru a stabili motivele apariţiei dificultăţilor şi pentru a se lua măsuri adecvate de către creditor.”

Concret, legea prevede ca banca este obligata, printre altele, sa va prelungeasca durata de rambursare a creditului, sa va amane pentru o perioda plata ratei sau a datoriei totale (perioada de gratie), sa va micsoreze dobanda, sa va scada rata, sa va rescadenteze sau sa va reesaloneze ratele.

Iata prevederile articolului 48 din OUG 52/2016:

ART. 48
(1) Creditorul, respectiv entitatea care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe trebuie să ţină cont de circumstanţele individuale ale consumatorului, de interesele şi drepturile consumatorului, precum şi de capacitatea de rambursare a acestuia atunci când oferă soluţii.
(2) Soluţiile oferite de creditor pot include:
a) refinanţarea totală sau parţială a contractului de credit utilizând una din ofertele curente ale creditorului;
b) prelungirea duratei contractului de credit;
c) schimbarea tipului contractului de credit;
d) amânarea plăţii sumei totale sau parţiale a ratei de rambursare pentru o perioadă;
e) schimbarea ratei dobânzii;
f) oferirea unei perioade fără plăţi;
g) reducerea pe perioade scurte a ratei;
h) consolidarea mai multor credite care poate oferi un termen mai lung de creditare şi o rata mai mică;
i) rescadenţarea ratelor;
j) reeşalonarea ratelor;
k) conversia creditelor.

Aceeasi lege obliga bancile si IFN-urile sa ia masuri pentru a preveni situatia in care puteti ajunge in executare silita.

Iata prevederile articolului 50 din OUG 52/2016 in acest sens:

ART. 50
(1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.
(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1).
(3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.
(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.

Va rog sa reveniti la mine sa-mi spuneti ce raspuns ati primit de la IFN-uri, pentru a va ajuta sa va rezolvati problema.

Cu stima,

Vasile Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
vasile.coman@reclamatiibanci.ro
0723292899

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


6 + 9 =