Pentru un credit de 1500 de lei la Hora Credit am ajuns să plătesc 400 de lei, la 2 săptămâni. Este normal?

dobanda hora credit

„Am un credit la Hora Credit și pentru o sumă de 1500 de lei am ajuns să plătesc la 2 săptămâni peste 400 de lei. Nu am mai plătit creditul din luna lui Decembrie. Am discutat cu ei am plătit o sumă de 100 de lei au zis măcar să vadă intenția mea să nu se ajungă la executare silită.

Recent am primit plic acasă să plătesc sumă altfel vor recurge la toate metodele de recuperare a sumei. Efectiv nu ajung la nicio înțelegere cu ei. Poate mă puteți ajuta cumva. Îmi este frică să nu mă execute silite sau să îmi facă proprire pe conturi. Vă mulțumesc!”


Raspuns

Stimata doamna,

Din punct de vedere al contractului de credit de la Hora Credit pe care l-ati semnat, probabil fara sa-l cititi sau fara sa-l fi inteles, atunci se poate spune ca este normal sa platiti atat de mult, pentru ca asta prevede contractul: pentru un imprumut de 1.500 de lei, platiti o dobanda (Dobanda Anuala Efectiva) de ATENTIE! NU ESTE O GRESEALA! 70.000% pe an.

Ceea ce inseamna ca dupa un an, veti avea de plata 10.400 de lei, pentru cei 1.500 de lei imprumutati, adica de 7 ori mai mult.

Pe de alta parte, eu cred ca nu este normal, nici etic, dar nici legal, ca Hora Credit sa aplice astfel de costuri pentru acest imprumut. Iata argumentele mele:

  1. Din punct de vedere etic si moral, o dobanda atat de mare, exagerat de ridicata, nu poate decat sa-ti aduca prejudicii de imagine si de reputatie, atat din partea clientilor, cat si a publicului.
  2. Din punct de vedere legal, cred ca Hora Credit nu respecta prevederile OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, cu privire la modul de aplicare a dobanzii, aspect semnalat de mine in urma cu 5 ani, intr-un articol din Bancherul.ro, din decembrie 2017.

Astfel, conform OUG 50/2010, „rata dobânzii aferente creditului – rata dobânzii, exprimată ca procent fix sau variabil aplicat anual sumei trase din credit”.

Asadar, dobanda pentru un credit trebuie exprimata ca procent anual: cand spunem ca un credit are o dobanda de 2%, ne gandim ca este vorba de o dobanda de 2% pe an.

Numai ca Hora Credit, ca de altfel si alte IFN-uri, practica atat in reclame cat si in contracte o dobanda pe zi. Ceea ce este, evident, ilegal, din perspectiva OUG 50/2010, intrucat aceasta lege trebuie respectata si de IFN-uri precum Hora Credit.

Dobanda Hora Credit este de 2% pe zi, ceea ce inseamna ca dobanda pe an este 730%. Aceasta este, de fapt, dobanda pe care ar trebui sa o puna in contracte Hora Credit.

Cred ca Hora Credit si alte IFN-uri recurg la aceasta chichita, adica ilegalitate, cu dobanda pe zi, in loc de dobanda anuala, pentru a ascunde nivelul mare al dobanzii reale.

Ilegalitatea cu aplicarea dobanzii merge mai departe, si la dobanda penalizatoare.

Conform OUG 50/2010, „rata dobânzii penalizatoare se calculează pe bază de procent fix ce nu poate fi mai mare de trei puncte procentuale, care se adaugă la rata dobânzii curente și se aplică la principalul restant.”

Pe cand Hora Credit aplica o dobanda penalizatoare de 2% pe zi, in loc de 2% pe an, cum impune legea.

In acest fel se ajunge la supraindatorarea restantierilor, dobanzile penalizatoare putand sa depaseasca valoarea imprumutului, ceea ce este interzis de OUG 50: „În toate cazurile, cuantumul dobânzilor penalizatoare nu trebuie să depășească principalul restant”.

In concluzie, sfatul meu este sa faceti o reclamatie la Hora Credit cu privire la aceste aspecte, prin e-mail, la adresa: info@horacredit.ro, dupa care reveniti la mine cu rapunsul primit de la acest IFN.

Cu stima,

Vasile Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro

13 raspunsuri la “Pentru un credit de 1500 de lei la Hora Credit am ajuns să plătesc 400 de lei, la 2 săptămâni. Este normal?

  1. c

    Nu merge site-ul să fac reclamație la Hora Credit.
    Așa îmi apare și aștept să se trimită, dar nimic.

    Reply
  2. Augustin

    Buna ziua,
    Am ramas fara job si am 3 credite in derulare, IFN-uri, unde suma restanta creste exponential (Hora – imprumut 1500, acum am 2489, 7 Credit – imprumut 500 – acum am 895; si Axi – dobanda 25%, de la 15%, pentru ca nu am achitat suma minima de 15%). De asemenea am poprire pe cont 50% (divort).
    Acum m-am angajat, dar pana imi revin financiar nu pot achita mai nimic, de asemenea nu pot face un credit de NP, pentru ca sunt raportat la BC.
    Ce ma sfatuiti sa fac?
    Multumesc.

    Reply
    1. Vasile Coman Post author

      Solutia este sa faceti la IFN-uri cereri de restructurare a creditelor, in vederea reesalonarii datoriilor, astfel incat acestea sa nu mai creasca si sa le puteti plati.

      Reply
  3. c

    Bună seara!
    Vă trimit răspunsul celor de la Hora Credit.
    Am încercat să discut cu ei și am făcut și plângere, dar după cum puteți observa cu ei nu se poate discuta în niciun fel!
    Ce aș putea face în acest sens?
    Vă mulțumesc!

    „Buna ziua,
    Subscrisa, HORA CREDIT IFN SA, cu sediul in Bucuresti, Strada Splaiul Unirii, nr. 16, Cladirea Muntenia, etajele 4 și 5, camerele cu nr. 412, 413, 413A, 512, 513, 513A, 501 Sectorul 4, inregistrata la Registrul Comertului sub nr. J40/3777/14.03.2016, Cod de Inregistrare Fiscala 35795481, nr. de inregistrare in Registrul General al BNR nr. RG-PJR-41-110313/09.09.2016, formuleaza prezentul raspuns la solicitarea Dumneavoastra de a incheia un angajament de plata.

    RASPUNS:

    La data de 03.11.2022 intre subscrisa, in calitate de creditor si dvs., in calitate de debitor, s-a incheiat Contractul de imprumut – Linie de Credit , avand ca obiect creditarea dvs. cu suma de 1500,00 Lei(„Contractul de imprumut”).

    La data de 14.12.2022 dumnevoastra ati retras din linia de credit, transa in valoare de 1500,00 Lei, avand o dobanda de 2% pe zi, cu scadenta la un interval de 14 zile, prima rata scadenta fiind in data de 27.12.2022.

    Dumneavoastra ati achitat suma de 100,00 Lei, suma ce a fost luata in considerare de subscrisa la calculul sumelor ramase de achitat. Conform dispozitiilor legale si contractuale, din sumele achitate am procedat la stingerea debitelor conform dispozitiilor privind imputatia platilor: mai intai asupra dobanzilor penalizatoare, dobanzilor si apoi asupra principalului. In prezent, dumnevoastra inregistrati un debit in valoare de 3882,50 Lei si 65 zile de intarziere.

    In considerarea aspectelor detaliate anterior si a reglementarilor OUG 50 Art. 38, Alin 3 , va aducem la cunostinta faptul ca nu vom putea da curs solicitarii dumneavoastra de a incheia un angajament de plata.

    Pentru mai multe informatii va rugam sa ne contactati de luni pana vineri in intervalul orar 09:00-18:00 la numarul de telefon 0318 10 10 72.

    Cu stima,
    Echipa HoraCredit”

    Reply
    1. Vasile Coman Post author

      Hora Credit refuza sa incheie cu dumneavoastra un angajament de plata, invocand OUG 50, art.38, alin.3, care arata urmatoarele:

      „Rata dobânzii aplicabilă în cazul creditelor restante nu poate depăși cu mai mult de două puncte procentuale rata dobânzii aplicată atunci când creditul nu înregistrează restanță, în cazul în care consumatorul sau soțul/soția acestuia se afla în una dintre următoarele situații: șomaj, reducere drastică a salariului, deces. Prin reducerea drastică a salariului se înțelege o reducere de cel puțin 15% din valoarea acestuia. Această dobândă va fi percepută până la încetarea evenimentului care a generat reducerea veniturilor, dar nu mai mult de 12 luni. În caz de deces, perioada nu poate fi mai mică de 6 luni.”

      Aceasta prevedere legala se refera la dobanda penalizatoare aplicata creditelor restante, in caz de somaj, reducerea salariului sau deces, nu are nicio legatura cu angajamentul de plata.

      Dobanda penalizatoare aplicata de Hora Credit, precum si dobanda pentru credit, este de 2% pe zi, nu pe an, cum prevede aceasi lege, OUG 50/2010: „rata dobânzii aferente creditului – rata dobânzii, exprimată ca procent fix sau variabil aplicat anual sumei trase din credit”.

      Asadar, ceea ce trebuie sa faceti dumneavoastra este o reclamatie la Protectia Consumatorilor (ANPC), pe site-ul ANPC.ro, la acest link: https://sesizari1.anpc.ro.

      In reclamatia catre ANPC trebuie sa va plangeti de faptul ca Hora Credit va aplica o dobanda mai mare decat cea prevazuta de lege, fiind apicata pe zi, nu pe an, incalcand astfel OUG 50/2010.

      De asemenea, trebuie sa reclamati ca Hora Credit a refuzat incheierea unui angajament de plata, fara justificare.

      Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul la reclamatie primit de la ANPC.

      Reply
  4. c

    Am făcut cererea la Hora Credit așa cum mi-ați sugerat și aștept răspuns de la ei.
    Având în vedere că din Decebrie am plătit doar 100 de lei există riscul de a mai primi plicuri de la ei că mă execută silit sau îmi fac proprire pe salariu și îmi blochează conturile?

    Reply
    1. Vasile Coman Post author

      Executarea silita nu poate fi declansata mai devreme de 3 luni din momentul in care Hora Credit va anunta ca imprumutul este scadent anticipat, adica trebuie sa-l platiti ingral, nu in rate.

      Iata prevederile OUG 50/2010 privind executarea silita:

      ” (9) Creditorul poate declara creditul scadent anticipat după înregistrarea unui număr de 90 de zile consecutive restanță de către consumator.

      (10) Perioada dintre declararea scadenței anticipate și declanșarea executării silite nu poate fi mai mică de 3 luni.

      La solicitarea expresă a consumatorului, creditorul reduce această perioadă.

      În cazul în care executarea silită nu este inițiată în cel mult 6 luni de la data declarării scadenței anticipate, începând cu ziua imediat următoare expirării acestui termen, creditorul nu va mai percepe dobânzi penalizatoare.

      Prevederile alin. (9) și (10) se aplică și procedurilor derulate de entitățile care desfășoară activități de recuperare creanțe.”

      Reply
  5. Pingback: Un credit de la IFN-ul Hora Credit are o dobanda de 70.000% pe an | Vasile Pop-Coman

      1. c

        Am primit raspunsul de la CSALB:

        „A. SCURT ISTORIC:
        1. La data de, intre Hora, in calitate de creditor si doamna, in calitate de debitor, s-a incheiat Contractul de imprumut – Linie de Credit, in valoare de 1500,00 Lei. Contractul (”de imprumut” sau „Contractul”).

        2. Doamna a retras transa in valoare de 1500,00 Lei pe o perioada de 364 de zile, avand scadenta din 14 in 14 zile si o dobanda de 2% pe zi. Avand in vedere ca pe parcursul desfasurarii contractului de imprumut – linie de credit, doamna nu si-a indeplinit obligatiile contractuale, subscrisa, conform dispozitiilor legale si contractuale, am procedat la perceperea penalitatilor de intarziere.

        3. Pe parcursul desfasurarii contractului de imprumut – linie de credit si pana in acest moment, doamna a efectuat o plata, ce au fost luate in considerare de subscrisa la calculul sumelor ramase de achitat. In prezent inregistreaza un debit restant in valoare de 4000 de Lei si 70 zile de intarziere.

        4. In urma analizarii solicitarii privind contractul de imprumut linie de credit si a reglementarilor OUG. 50 Art. 30, alin. 3, va aducem la cunostinta faptul ca doamna nu se incadreaza pentru incheierea unui angajament de plata.

        5. Pe cale de consecinta, in considerarea aspectelor detaliate anterior, va informam ca nu vom putea da curs solicitarii dna, intrucat aceasta este neintemeiata.

        6. Prin urmare, consideram ca nu este necesar solutionarea litigiului in cadrul CSALB.

        Pentru orice detalii suplimentare referitoare la prezenta, va rugam sa ne contactati.
        Hora Credit IFN S.A.
        Prin Mircea Albu Director Dep Operational”

        Reply
        1. Vasile Coman Post author

          Stimata doamna,

          Hora Credit a motivat, in raspunsul catre CSALB, refuzul de a va aproba incheierea unui angajament de plata, invocand OUG 50 privind contractele de credit, art.30, alin.3, potrivit caruia este obligata sa va analizeze bonitatea, in cazul majorarii semnificative a valorii creditului.

          Numai ca in cazul dumneavoastra nu este vorba de o majorare a valorii creditului, ci de restantele aferente creditului initial, astfel ca articolul de lege invocat nu are nicio legatura cu cererea dumneavoastra.

          Iata prevederile OUG 50:

          „Obligația de a evalua bonitatea consumatorului și accesul la bazele de date

          Articolul 30

          (1) Înainte de încheierea unui contract de credit, creditorul evaluează bonitatea consumatorului, având în vedere inclusiv capacitatea acestora de a face față unor evoluții nefavorabile privind cursul de schimb, rata dobânzii și venitul.

          (2) Creditorul realizează evaluarea bonității consumatorului pe baza unui volum suficient de informații obținute, inclusiv de la consumator, și, după caz, pe baza consultării bazei de date relevante cu respectarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.

          (3) În cazul în care părțile convin să modifice valoarea totală a creditului după încheierea contractului de credit, creditorul actualizează informațiile financiare aflate la dispoziția sa privind consumatorul și evaluează bonitatea consumatorului înainte de efectuarea oricărei creșteri semnificative a valorii totale a creditului.

          (4) Prin creștere semnificativă se înțelege o creștere de peste 15% din valoarea totală inițială a creditului.”

          De aceea, sfatul meu este sa faceti o reclamatie impotriva Hora Credit la Protectia Consumatorului (ANPC), pe site-ul ANPC.ro.

          Reply

Dă-i un răspuns lui Vasile Coman Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


3 + 1 =