Buna ziua domnule Coman,
In urma cu cativa ani de zile am avut un imprumut (card de credit mai concret) la ING. In urma neplatii am fost inscris in biroul de credit si un executor mi-a pus poprire pe salar. Avand in vedere ca datoria este stinsa de peste 1 an de zile, ridicandu-mi-se toate popririle, pot fi sters din biroul de credit? Am vazut un alt Articol de-al dumneavoastra in care va oferiti sa-i asistati pe nevoiasi cu informatii si sugestii legat de radiere.
Raspuns
Stimate domnule Lucaciu,
In primul rand trebuie sa stiti ca stergerea din Biroul de Credit nu se face, automat sau la cerere, daca v-ati achitat datoriile iar popririle au fost ridicate, pentru ca in Biroul de Credit se raporteaza restantele la achitarea creditelor, iar acestea raman inregistrate timp de 4 (patru) ani, chiar daca va achitati datoriile si se ridica popririle.
Totusi, este posibila stergerea restantelor din Biroul de Credit, de catre banca la care ati avut restantele, daca raportarea acestora s-a facut fara respectarea normelor legale sau daca au existat diverse probleme care au determinat inregistrarea restantelor si nu s-au luat masuri pentru evitarea acestora.
De exemplu, banca, ING in cazul dumneavoastra, era obligata ca in termen de cel putin 15 zile sa va anunte ca va raporteaza la Biroul de Credit daca veti intarzia cu plata ratei mai mult de 30 de zile si sa va explice care sunt consecintele, si anume ca veti avea probleme in viitor cand veti dori sa obtineti un nou imprumut.
In acelasi timp, ING ar fi trebuit sa va ofere solutii pentru evitarea restantelor, precum amanarea platii uneia sau mai multor rate, reducerea valorii acestora, diminuarea dobanzii sau comisioanelor si alte alternative permise de lege.
Asadar, daca nu ati fost informat corespunzator de banca inainte de raportarea la Biroul de Credit si daca nu au existat incercari de evitare a raportarii, puteti face o reclamatie si o cerere, in scris, la banca, in vederea stergerii restantelor, in care sa precizati motivele pentru care faceti aceasta solicitare.
Asteptati raspunsul bancii, dupa care reveniti la mine, pentru a va spune ce trebuie sa faceti in continare pentru a rezolva problema.
In final, tin sa va atentionez sa nu recurgeti la diverse firme sau persoane care va promit stergerea din Biroul de Credit, in schimbul unor bani, pentru ca este posibil sa fiti inselat. Stergerea din Biroul de Credit nu o poate face nimeni, decat banca sau IFN-ul care a inregistrat restantele la Biroul de Credit, si numai in urma unei cereri facute de catre persoana care a fost raportata sau la solicitarea autoritatilor de supraveghere, precum Protectia Consumatorilor (ANPC) sau Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).
Vasile Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
0723292899
Buna ziua ! Cum face banca dovada ca m-a notificat inainte de inregistrarea in BC sau cum fac eu dovada ca nu a facut-o ?
Dovada este notificarea trimisa de banca inainte de raportarea la Biroul de Credit.
Puteti cere la banca sa va trimita dovada ca v-a trimis notificarile, daca dumneavoastra nu le-ati primit.
Buna ziua ! In cazul in care banca sau IFN a trimis notificarile, dar la mine la cutia postala nu au ajuns (si nu au fost nici trimise recomandat), se ia in considerare ca raportare cu incalcarea legii, in speta DECIZIA nr. 105 din 15 decembrie 2007, art. 8. ?
Bana sau IFN este obligata sa trimita instiintarea inaintea fiecarei raportari efective sau numai la prima inscriere in Birou , sa zicem pentru o interziere de 30 de zile ? Cazul de interes la Provident este inscriere la 30, 30 si apoi direct la 180 de zile… Multumesc !
Art. 8, aliniatul (2) din DECIZIA nr. 105 din 15 decembrie 2007 cu privire la prelucrările de date cu caracter personal efectuate în sisteme de evidenţă de tipul birourilor de credit emisa de AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE SUPRAVEGHERE A PRELUCRĂRII DATELOR CU CARACTER PERSONAL arata urmatoarele:
„Datele negative, inclusiv cele rezultate din aplicarea comisioanelor sau din majorări ale ratei dobânzilor, se transmit către sistemele de evidenţă de tipul birourilor de credit numai după înştiinţarea prealabilă, realizată de către participanţi în scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, a persoanei vizate cu privire la întârzierea la plată şi transmiterea datelor, realizată cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data transmiterii.”
Deci nu se prevede obligatia ca notificarea sa fie sub forma unei scrisori recomandate.
Daca banca a trimis notificarea, chiar daca dumneavoastra nu ati primit-o sau nu ati vazut-o, nu poate fi trasa la raspundere, cu conditia sa existe dovada trimerii notificarii.
Bancile si IFN-urile sunt obligate sa transmita notificari clientilor la fiecare raportare la Biroul de Credit, nu doar la prima inscriere.
Daca Provident nu v-a trimis notificare la fiecare inscriere, puteti cere stergerea respectivei inscrieri fara notificare, insa acest lucu nu va schimba situatia restantelor in decizia de acordare a unui nou imprumut.