Raiffeisen Bank imi opreste tot salariul pentru o restanta la credit. Ce pot sa fac?

Salut, am un credit la Raiffesen Bank si cu timpul mi s-au adunat restanțe, desi ei conform contractului mi-au oprit 1/3 din venit, fara sa ma dea in judecata. Insă de azi mi-au pus RETINERE pe toată suma restanta (deci imi opreste tot si la avans si la lichidare), iar restanța s-a adunat, aceasta ar însemna să muncesc “degeaba” 8 luni sa vin la zi si tot imi ramane de plata, dc imi puteți da un sfat?


Raspuns www.ReclamatiiBanci.ro

Stimate domn,

Nu este normal ca banca Raiffeisen Bank sa va retina tot salariul si sa va lase fara bani pentru traiul zilnic, chiar daca aveti restante la credit.

Chiar si in situatia executarilor silite prin poprirea salariului, conform legii nu se poate opri mai mult de o treime din venituri.

Ceea ce trebuie sa faceti este sa trimiteti la Raiffeisen Bank, prin email, la adresa: centrala@raiffeisen.ro sau pe site-ul bancii, la acest link, o cerere in care sa solicitati restructurarea creditului, astfel incat sa puteti achita restantele fara ca banca sa va retina tot salariul lunar.

Atat bancile, cat si IFN-urile sunt obligate de lege (OUG 50 din 2010, modificata prin OUG 52 din 2016 privind contractele de credit) sa ofere clientilor solutii de micsorare a ratei sau de suspendare a platii acesteia, pe o anumita perioada, pentru a nu se ajunge la executarea silita.

Iata ce spune articolul 46 din OUG 52/2016:

“ART. 46
(1) În situaţia în care un consumator se află în dificultate de plată, creditorul şi consumatorul trebuie să conlucreze pentru a stabili motivele apariţiei dificultăţilor şi pentru a se lua măsuri adecvate de către creditor.”

Concret, legea prevede ca banca este obligata, printre altele, sa va prelungeasca durata de rambursare a creditului, sa va amane pentru o perioda plata ratei sau a datoriei totale (perioada de gratie), sa va micsoreze dobanda, sa va scada rata, sa va rescadenteze sau sa va reesaloneze ratele.

Iata prevederile articolului 48 din OUG 52/2016:

ART. 48
(1) Creditorul, respectiv entitatea care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe trebuie să ţină cont de circumstanţele individuale ale consumatorului, de interesele şi drepturile consumatorului, precum şi de capacitatea de rambursare a acestuia atunci când oferă soluţii.
(2) Soluţiile oferite de creditor pot include:
a) refinanţarea totală sau parţială a contractului de credit utilizând una din ofertele curente ale creditorului;
b) prelungirea duratei contractului de credit;
c) schimbarea tipului contractului de credit;
d) amânarea plăţii sumei totale sau parţiale a ratei de rambursare pentru o perioadă;
e) schimbarea ratei dobânzii;
f) oferirea unei perioade fără plăţi;
g) reducerea pe perioade scurte a ratei;
h) consolidarea mai multor credite care poate oferi un termen mai lung de creditare şi o rata mai mică;
i) rescadenţarea ratelor;
j) reeşalonarea ratelor;
k) conversia creditelor.

Aceeasi lege obliga bancile si IFN-urile sa ia masuri pentru a preveni situatia in care puteti ajunge in executare silita.

Iata prevederile articolului 50 din OUG 52/2016 in acest sens:

ART. 50
(1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.
(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1).
(3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.
(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.

In concluzie, sfatul meu este sa luati legatura cu banca si sa stabiliti o solutie de achitare a datoriei, in vederea evitarii executarii silite si a vanzarii locuintei.

Daca nu puteti ajunge la o intelegere cu banca, va recomand sa apelati la CSALB, o institutie care va ajuta, grauit, sa solutionati litigiile cu bancile. Sunati la numarul scurt: 021.91.14 si intrati pe site-ul www.csalb.ro.

In cazul in care nu rezolvati problema, reveniti la mine sa gasim o alta solutie.

Cu stima,
Vasile Coman
jurnalist
Bancherul.ro
0723292899
vasile.coman@reclamatiibanci.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 − 4 =