Ce se intampla daca nu mai pot sa platesc ratele la credite?

Bună ziua , am 2 credite , unul la Raiffeisen valoare încă vreo 30000 unul Tbi valoare încă 17500 . Întrebarea este , până acum nu sunt restant dar am rămas fără servici , nu am nimic pe numele meu . Ce se întâmplă dacă nu mai plătesc ratele , mulțumesc.


Raspuns

Stimate domn,

Primul lucru care se intampla daca intarziati cu peste 30 de zile la plata unei rate la credite este raportarea la Biroul de Credit.

Cei care figureaza cu restante la Biroul de Credite vor avea mari probleme in obtinerea unui nou imprumut sau a unei refinantari, timp de 4 ani de la achitarea datoriilor, perioada in care Biroul de Credit pastreaza datele negative privind restantierii.

Pentru restante va trebui sa achitati si dobanzi de penalizare, ceea ce inseamna ca veti avea de achitat ulterior rate si mai mari.

A doua consecinta, si mai grava, este executarea silita, in cazul in care restantele ajung la 3 luni intarziere, ceea ce inseamna poprirea conturilor bancare si a salariului si sechestru pe bunuri personale, precum masina sau casa.

Executarea silita inseamna costuri suplimentare aferente acestei proceduri juridice, ceea ce inseamna ca datoria de platit va fi si mai mare.

De aceea, iata ce va sfatuiesc sa faceti: trimiteti la Raiffeisen si TBI cereri pentru gasirea unei solutii in vederea evitarii inregistrarii de restante, cu consecintele mentionate, raportarea la Biroul de Credit sau chiar executarea silita.

Bancile si IFN-urile sunt obligate de lege sa ofere clientilor care au probleme cu plata ratelor solutii de reesalonare sau restructurare a creditului, de reducere sau amanare a ratelor la credit, pentru a nu se ajunge la executarea silita.

Iata ce spune articolul 46 din OUG 52/2016:

“ART. 46 (1) În situaţia în care un consumator se află în dificultate de plată, creditorul şi consumatorul trebuie să conlucreze pentru a stabili motivele apariţiei dificultăţilor şi pentru a se lua măsuri adecvate de către creditor.”

Concret, legea prevede ca banca sau IFN-ul este obligata, printre altele, sa va prelungeasca durata de rambursare a creditului, sa va amane pentru o perioda plata ratei sau a datoriei totale (perioada de gratie), sa va micsoreze dobanda, sa va scada rata, sa va rescadenteze sau sa va reesaloneze ratele.

Iata prevederile articolului 48 din OUG 52/2016:

„(1) Creditorul, respectiv entitatea care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe trebuie să ţină cont de circumstanţele individuale ale consumatorului, de interesele şi drepturile consumatorului, precum şi de capacitatea de rambursare a acestuia atunci când oferă soluţii.
(2) Soluţiile oferite de creditor pot include:
a) refinanţarea totală sau parţială a contractului de credit utilizând una din ofertele curente ale creditorului;
b) prelungirea duratei contractului de credit;
c) schimbarea tipului contractului de credit;
d) amânarea plăţii sumei totale sau parţiale a ratei de rambursare pentru o perioadă;
e) schimbarea ratei dobânzii;
f) oferirea unei perioade fără plăţi;
g) reducerea pe perioade scurte a ratei;
h) consolidarea mai multor credite care poate oferi un termen mai lung de creditare şi o rata mai mică;
i) rescadenţarea ratelor;
j) reeşalonarea ratelor;
k) conversia creditelor.”

Aceeasi lege obliga bancile si IFN-urile sa ia masuri pentru a preveni situatia in care puteti ajunge in executare silita.

Iata prevederile articolului 50 din OUG 52/2016 in acest sens:

(1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.
(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1).
(3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.
(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.

Va rog sa reveniti la mine cu raspunsurile la cererile trimise la Raiffeisen si TBI Credit.

Cu stima,

Vasile Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
vasile.coman@reclamatiibanci.ro
0723292899

8 raspunsuri la “Ce se intampla daca nu mai pot sa platesc ratele la credite?

  1. Adrian

    Bună ziua din unele probleme financiare nu am mai putut plății ratele la tbi credit de 2 ani și deja ma băgat la rau plătitor dosarul meu nu mai știu unde este și nici plicuri la adresa nu mai îmi trimite eu acum am o casa pe numele meu și concubina mea nu suntem căsătoriți avem nume de familii separate iar casa este la amândoi în acte poate sa ne ia casa banca pentru problema mea ca nu am mai plătit?

    Reply
    1. Vasile Coman Post author

      Da, este posibil sa va ia casa in cadrul procedurii de executare silita, de aceea trebuie sa luati legatura cu TBI Credit, pentru gasirea unei solutii de plata a datoriei.

      Reply
  2. Mavrodin

    Buna seara. Tatăl meu are de plătit 3.000€ la Raiffaisen BANK, el a scos bani acum 15 ani(daca nu mai bine de 15 ani). El acum este nevăzător, iar pe numele lui nu are nimic, cei de la judecătorie i-au trimis sa plătească aceasta suma in termen de o zi. Întrebarea mea este… : au dreptul sa ia de la copiii lui bunurile?

    Reply
    1. Vasile Pop Coman - Reclamatiibanci.ro Post author

      Nu, nu pot fi luate bunurile copiilor pentru plata datoriilor parintilor, decat in cazul mostenirii.

      Sfatul meu este sa faceti o reclamatie la Raiffeisen sau la firma de recuperare creante, pentru clarificarea problemei cu creditul tatalui.

      Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul la reclamatie, pentru a va ajuta sa rezolvati problema datoriei la banca Raiffeisen.

      Reply
      1. Alin

        Am luat o mașină în rate de un parc auto creditat de TBI, mai am de platit cam 5000€ daca nu mai vreau să plătesc rata, pot preda mașină direct bancii și să închei contractul ?

        Reply
        1. Vasile Coman Post author

          Stimate domn,

          Un credit presupune achitarea banilor imprumutati, indiferent de garantie: masina sau un imobil, spre deosebire de un leasing auto, prin care puteti renunta la masina si la contract, dar pierdeti avansul si ratele platite anterior.

          In cazul creditului, daca doriti sa predati masina bancii, presupunand ca TBI accepta sa va preia masina, in vederea revanzarii, se va calcula daca valoarea masinii acopera creditul sau nu.

          Daca masina este evaluata la un pret care acopera creditul, atunci contractul de credit se poate incheia, dar daca valoarea masinii este mai mica decat creditul, atunci va trebui sa platiti diferenta.

          Va sfatuiesc sa faceti la TBI o cerere de returnare a masinii in vederea incheierii contractului de credit, pentru a vedea care este solutia in cazul dumneavoastra.

          Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul primit de la TBI, pentru a va ajuta sa rezolvati problema.

          Cu stima,

          Vasile Pop Coman
          jurnalist
          Reclamatiibanci.ro
          vasile.coman@reclamatiibanci.ro

          Reply
  3. lo

    Bună dimineața , mulțumesc pentru înțelegere. Mă ajutați vă rog cu model de cerere pentru cele 2 bănci că nu am găsit pe internet , sau cum să procedez . Mulțumesc

    Reply
    1. Vasile Coman - Reclamatiibanci.ro Post author

      Nu exista un model de cerere. Puteti face cererea simplu, cu cuvintele dumneavoastra.

      De exemplu: „Va rog sa-mi oferiti o solutie pentru achitarea ratelor, astfel incat sa nu acumulez restante si sa fiu raportat la Biroul de credit sau sa ajung in situatia de executare silita, dat fiind ca in prezent nu mai pot plati ratele, pentru ca nu mai am loc de munca.”

      Nu uitati sa treceti datele dumneavoastra personale si numarul de telefon de contact.

      Reveniti va rog apoi la mine, cu raspunsurile primite de la Raiffeisen si TBI.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


× 2 = 14