Care este procedura Biroului de Credit privind datele personale ale clientilor bancilor?

Care este procedura legala prin care Biroul de Credit prelucreaza datele mele personale atunci cand am un credit la banca? Care sunt drepturile mele?


Raspuns

Iata documentul publicat de Biroul de Credit, in care este descrisa modalitatea de prelucrare a datelor personale ale clientilor bancilor si IFN-urilor si drepturile acestora:

Fluxul operational privind exercitarea drepturilor persoanelor vizate ale caror date sunt prelucrate in Sistemul Biroului de Credit

Avand in vedere:

• prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ( denumit in continuare, “Regulamentul”) care se vor aplica incepand cu data de 25.05.2018;

• necesitatea adaptarii Sistemului Biroului de Credit la prevederile Regulamentului,

• necesitatea asigurarii conformitatii prelucrarii datelor personale in Sistemul Biroului de Credit cu prevederile Regulamentului si a unei protecţii eficiente a persoanelor vizate, prin adoptarea unor masuri si a unor mecanisme de exercitare a drepturilor acestora, precum si necesitatea respectarii normelor prudentiale si legislatiei speciale aplicabile in sectorul bancar, cum ar fi, dar fara a se limita la,Regulamentul BNR nr. 17/2012 privind unele conditii de creditare, Regulamentul BNR nr. 5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumator si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumator;

• scopul colectarii si prelucrarii datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate, in sensul evaluarii bonitatii acestora, in legatura cu activitatea de creditare a Participantilor in Sistemul Biroului de Credit, precum si reducerea riscului la creditare si determinarea gradului de indatorare a debitorilor persoane fizice;

• faptul ca, in sensul Regulamentului, Biroul de Credit si Participantii in Sistemul Biroului de Credit au calitatea de operatori asociati, ceea ce presupune stabilirea responsabilităţilor fiecăruia în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor care le revin în temeiul Regulamentului, în special în ceea ce priveşte exercitarea drepturilor persoanelor vizate; Biroul de Credit pune la dispozitia Participantilor si persoanelor vizate (PV) o aplicatie informatica de gestiune a solicitarilor de exercitare a drepturilor (Aplicatia) acestora din urma.

Prezentul document nu se refera la drepturile (dreptul la informare, dreptul de a nu fi supus unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automata, inclusiv crearea de profiluri,) care nu sunt exercitate prin utilizarea acestei aplicatii informatice.

A. Datele personale

1. Datele personale care vor fi colectate prin Aplicatie sunt datele de identificare ale persoanei vizate, care isi exercita drepturile prevazute de Regulament (numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu/resedinta, de e-mail si de corespondenta, numarul de telefon fix/mobil.) si obiectul solicitarii.

2. Datele personale sunt colectate in Aplicatie prin:

  • accesarea, in mod securizat, de catre PV, a site-ului Biroului de Credit;
  • inregistrarea de catre Biroul de Credit a solicitarilor transmise prin posta;
  • inregistrarea de catre Participantul care a primit de la persoana vizata o solicitare de exercitare a drepturilor sale.

3. Accesul la datele cu caracter personal stocate in Aplicatie se va realiza numai de catre persoanele autorizate ale Participantilor si ale Biroului de Credit.

4. Datele colectate prin Aplicatie, precum si decizia referitoare la solicitare, vor fi stocate pentru o perioada de pana la 3 ani de la data inregistrarii solicitarii.

B. Operatorii de date cu caracter personal Persoanele juridice care au calitatea de operatori de date cu caracter personal, si care prelucreaza datele personale ale persoanelor vizate in scopul mentionat in preambulul acestui document, sunt:

– Biroul de Credit: entitatea de drept privat care administreaza Sistemul Biroului de Credit si

– Participantii: orice entitate de drept privat care transmite catre Sistemul Biroului de Credit datele cu caracter personal colectate in legatura cu solicitarea/acordarea/derularea unui credit, in baza unui contract incheiat cu Biroul de Credit si care consulta datele transmise si de catre ceilalti Participanti sau colectate de catre Biroul de Credit din surse publice.

Pot fi Participanti in Sistemul Biroului de Credit institutiile financiare si de credit definite potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, cu modificarile si completarile ulterioare si potrivit Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, precum si societatile de recuperare creante definite potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumator.

Avand in vedere ca Participantii si Biroul de Credit vor defini impreuna scopul si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal, acestia sunt operatori asociati in conformitate cu articolul 26 din Regulament.

C. Drepturile persoanelor vizate care pot fi exercitate prin intermediul Aplicatiei

I. Dreptul de acces la date (art. 15 din Regulament): Persoana vizata (PV) solicita operatorului confirmarea prelucrarii datelor sale personale, precum si informarea sa cu privire la urmatoarele aspecte:

a) scopurile prelucrării;

b) categoriile de date cu caracter personal vizate;

c) destinatarii sau categoriile de destinatari cărora datele cu caracter personal le-au fost sau urmează să le fie divulgate;

d) acolo unde este posibil, perioada pentru care se preconizează că vor fi stocate datele cu caracter personal sau, dacă acest lucru nu este posibil, criteriile utilizate pentru a stabili această perioadă;

e) existența dreptului de a solicita operatorului rectificarea sau ștergerea datelor cu caracter personal ori restricționarea prelucrării datelor cu caracter personal referitoare la persoana vizată sau a dreptului de a se opune prelucrării;

f) dreptul de a depune o plângere în fața unei autorități de supraveghere;

g) sursa colectarii datelor sale personale, in cazul in care datele cu caracter personal nu sunt colectate de la persoana vizata;

h) existența unui proces decizional automatizat incluzând crearea de profiluri prevazute de lege, cum ar fi cel referitor la bonitatea persoanei vizate, pentru acordarea unui credit, precum si informațiile pertinente privind logica utilizată și privind importanța și consecințele preconizate ale unei astfel de prelucrări pentru persoana vizată.

Biroul de Credit va furniza solicitantului Situatia Inscrierii (SI), care contine datele sale personale prelucrate in Sistemul Biroului de Credit si toate informatiile prevazute la art. 15 alin. (1) din Regulament. Aceasta situatie poate contine FICO® Score de la Biroul de Credit.

Fluxul operational de exercitare a dreptului de acces la date este urmatorul:

-PV solicita SI – Solicitarea este inregistrata la BC – BC elibereaza SI

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului de acces la date

a) Persoana vizata isi exercita dreptul de acces Persoana vizata isi poate exercita dreptul de acces (solicitarea SI):

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate, sau

– printr-o scrisoare transmisa prin posta la Biroul de Credit.

Pentru a putea accesa in mod securizat site-ul Biroului de Credit, PV trebuie sa se inregistreze utilizand un cod unic, posibilitatile de obtinere a acestuia fiind urmatoarele:

– personal, de la Participant, sau

– prin intermediul unui SMS transmis la unul din numerele de telefon inregistrate la Biroul de Credit de catre Participanti: PV introduce CNP-ul pe site-ul Biroului de Credit, din baza de date i se vor afisa numerele de telefon cu care a fost inregistrat de Participanti, din care il va alege pe cel unde doreste sa primeasca codul unic, sau

– printr-o cerere transmisa prin posta la Biroul de Credit. Solicitarea trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele: datele de identificare (CNP, nume, prenume, adresa postala de corespondenta), copia actului de identitate si semnatura. Aceste informatii ne sunt necesare in scopul identificarii persoanei vizate si vor fi utilizate doar pentru perioada de timp necesara formularii, transmiterii si receptionarii raspunsului. Codul de inrolare tiparit va fi expediat prin posta, cu scrisoare recomandata, la adresa de domiciliu.

Modalitatile de exercitare a dreptului de acces sunt concepute astfel incat sa permita identificarea certa a persoanei vizate, dupa cum urmeaza:

• in cazul in care cererea se va transmite prin posta la Biroul de Credit, identificarea persoanei vizate se va realiza prin transmiterea raspunsului printr-un serviciu de corespondenta care sa permita identificarea persoanei vizate la destinatie (scrisoare recomandata);

• in cazul in care solicitarea este transmisa prin site-ul Biroului de Credit, identificarea persoanei vizate se face pe baza unor credentiale unice (username, parola, cod unic de acces) atribuite de Biroul de Credit ;

• in cazul in care solicitarea este facuta la unul dintre Participanti identificarea persoanei vizate (client sau potential client al Participantului) se va face, de catre Participant, fie la momentul depunerii cererii de acces la datele inregistrate la Biroul de Credit (Situatia Inscrierii) la oricare dintre sediile acestuia, in baza unui act de identitate valabil, fie la primirea pe cale electronica (de ex.internet banking) a solicitarii, pe baza unor credentiale unice sau a semnaturii electronice a persoanei vizate.

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Biroului de Credit in vederea eliberarii Situatiei Inscrierii.

Inregistrarea cererii de acces la date se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Biroului de Credit. In Aplicatie va exista, pentru dreptul de acces, un ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii.

c) Biroul de Credit comunica persoanei vizate Situatia Inscrierii

Biroul de Credit va furniza persoanei vizate o copie a datelor personale prelucrate sub forma Situatiei Inscrierii la Biroul de Credit.

Persoana vizata isi poate exercita dreptul de acces (solicitarea Situatiei Inscrierii) astfel:

– in mod direct, prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– la Participant- personal sau pe cale electronica, sau

– la Biroul de Credit – printr-o scrisoare transmisa prin posta (pentru aceasta varianta, un formular de cerere puteti descarca aici).

Raspunsul la solicitarile de eliberare a Situatiei Inscrierii va fi transmis de catre Biroul de Credit astfel:

– in mod direct sau prin e-mail, conform optiunii persoanei vizate, in cazul accesarii site-ului Biroului de Credit;

– prin e-mail sau prin posta, conform optiunii persoanei vizate, cand solicitarea a fost transmisa la Biroul de Credit prin Participant;

– numai prin scrisoare recomandata, in cazul solicitarilor transmise la Biroul de Credit prin posta.

Termenul de raspuns la solicitarea de acces la date este de o luna de la data inregistrarii cererii.

II. Dreptul la rectificare (art. 16 din Regulament):

Persoana vizată are dreptul de a obține de la Participant, fără întârzieri nejustificate, rectificarea datelor cu caracter personal inexacte care o privesc.

Persoana vizată are dreptul de a obține completarea datelor cu caracter personal care sunt incomplete, inclusiv prin furnizarea unei declarații suplimentare, in masura in care o asemenea cerere are legatura cu scopul prelucarii datelor personale in Sistemul Biroului de Credit.

Fluxul operational de exercitare a dreptului la rectificare este urmatorul:

  • PV solicita rectificarea datelor inexacte/incomplete
  • Solicitarea inregistrata in aplicatie se transmite la Partic. pt. verificare; Se marcheaza in Raportul de Credit (RC) mentiunea “date contestate”
  • Partic. verifica datele
  • Participantul comunica PV decizia luata si, dupa caz, rectifica datele fara intarzieri nejustificate si elimina marcajul “date contestate”

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la rectificare

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la rectificare

Persoana vizata isi poate exercita dreptul la rectificare:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal sau pe cale electronica, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

Exercitarea dreptului la rectificare (fara restrictionare) se poate referi la:

– datele de identificare (cu exceptia CNP-ului *1);

– date referitoare la angajator;

– date referitoare la relatia cu alte conturi;

– datele de credit (la nivel de cont).

*1 CNP-ul reprezinta cheia unica de identificare a persoanelor vizate in baza de date a Biroului de Credit. Ca urmare a solicitarii de acces la datele personale, Biroul de Credit va elibera situatia respectiva in baza CNP-ului persoanei vizate. In cazul in care persoana vizata constata ca datele asociate CNP-ului sau nu sunt corecte, aceasta va putea sa-si exercite drepturile (de rectificare, de stergere, de opozitie sau de restrictionare), pentru datele asociate CNP-ului, nu pentru CNP- ul sau. Persoana vizata se va adresa Participantului care a inregistrat datele asociate CNP-ului, pentru rectificarea acestora.

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Participantului in vederea verificarii. Datele sunt marcate cu mentiunea “Date contestate”.

Inregistrarea cererii de rectificare se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Participantului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Participantului in Aplicatie.

In aplicatie va exista, pentru dreptul la rectificare, un ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii.

PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere. Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre Participantul care a inregistrat datele.

Urmare a inregistrarii solicitarii de exercitare a dreptului la rectificare al persoanei vizate, datele supuse verificarii vor fi marcate in mod automat cu mentiunea “Date contestate”, care se va afisa in Raportul de Credit si Situatia Inscrierii. Mentiunea “date contestate” se va aplica doar atunci cand Pv isi exercita dreptul la rectificare, fara a-si exercita concomitent si dreptul la restrictionare.

c) Participantul verifica solicitarea

Participantul verifica, conform evidentelor proprii, temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Participantul comunica PV decizia, elimina mentiunea “Date contestate” si, dupa caz, corecteaza datele

In urma verificarii, Participantul va decide fie ca solicitarea este intemeiata si, astfel, va corecta datele, fie ca solicitarea nu este intemeiata si nu va corecta datele respective. Participantul va inregistra decizia in Aplicatie.

Inregistrarea deciziei, oricare ar fi aceasta, determina eliminarea marcajului “Date contestate”.

Doar Participantul care a inregistrat datele le poate rectifica.

Participantul va comunica decizia sa PV fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

III. Dreptul la stergerea datelor (art. 17 din Regulament):

PV poate obtine de la Participant (creditorul in cauza) stergerea datelor, fara intarzieri nejustificate, in urmatoarele situatii:

– datele nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate sau prelucrate;

– PV se opune prelucrarii si nu exista motive legitime care sa prevaleze (dreptul la opozitie);

– datele au fost prelucrate ilegal;

– datele trebuie sterse pentru indeplinirea unei obligatii legale a Participantului.

Fluxul operational de exercitare a dreptului la stergere este urmatorul:

  • PV solicita stergerea datelor
  • Solicitarea inregistrata se transmite la Partic. pt. verificare
  • Partic. verifica solicitarea
  • Participantul comunica PV decizia luata, si dupa caz, sterge datele fara intarzieri nejustificate

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la stergere

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la stergere

Persoana vizata isi poate exercita dreptul la stergere:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal sau pe cale electronica, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

Exercitarea dreptului la stergere se poate referi la:

– date referitoare la angajator;

– date referitoare la relatia cu alte conturi;

– datele de credit (la nivel de cont)

Datele de identificare se sterg, in mod automat, atunci cand se sterg toate datele de credit si/sau datele referitoare la relatia cu alte conturi.

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Participantului in vederea verificarii.

Inregistrarea cererii de stergere se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Participantului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Participantului in Aplicatie.

In aplicatie va exista, pentru dreptul la stergere, un ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii. PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere.

Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre Participantul care a inregistrat datele.

c) Participantul verifica solicitarea

Participantul verifica, conform evidentelor proprii, temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Participantul comunica PV decizia si, dupa caz, sterge datele

In urma verificarii, Participantul va decide fie ca solicitarea este intemeiata si, astfel, va sterge datele, fie ca solicitarea nu este intemeiata si nu va sterge datele respective.

Participantul va inregistra decizia in Aplicatie. Doar Participantul care a inregistrat datele le poate sterge. Participantul va comunica decizia sa PV fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

IV. Dreptul la opozitie (art. 21 din Regulament):

PV se opune prelucrarii datelor, inclusiv crearii de profiluri. Participantul nu mai prelucreaza datele PV in Sistemul Biroului de Credit si le sterge, cu exceptia cazului in care acesta demonstreaza ca are motive legitime si imperioase care justifica prelucrarea.

Fluxul operational de exercitare a dreptului la opozitie este urmatorul:

  • PV se opune prelucrarii datelor (fara restrictionare)
  • Solicitarea inregistrata se transmite la Partic. pt. verificare
  • Partic. verifica solicitarea
  • Participantul comunica PV decizia luata si, dupa caz, sterge datele

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la opozitie la prelucrarea datelor

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la opozitie

Persoana vizata isi poate exercita dreptul la opozitie:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal sau pe cale electronica, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

Exercitarea dreptului la opozitie se poate referi la:

– toate inregistrarile din Raportul de Credit /Situatia Inscrierii;

– toate datele inregistrate de un Participant.

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Participantului in vederea verificarii.

Inregistrarea cererii de opozitie se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Participantului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Participantului in Aplicatie.

In aplicatie va exista, pentru dreptul la opozitie, un ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii.

PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere. In momentul in care in Aplicatie se inregistreaza solicitarea, se va genera automat un mesaj securizat catre Participantul ale carui date sunt contestate.

c) Participantul verifica solicitarea

Participantul verifica, conform evidentelor proprii, temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Participantul comunica PV decizia si, dupa caz, sterge datele

In urma verificarii, Participantul va decide fie ca solicitarea este intemeiata si, astfel, va sterge datele, fie ca solicitarea nu este intemeiata si nu va sterge datele respective. Participantul va inregistra decizia in Aplicatie. Doar Participantul care a inregistrat datele le poate sterge.

Participantul va comunica decizia sa PV fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

V. Dreptul la restrictionare (art. 18 din Regulament):

PV poate obtine restrictionarea datelor atunci cand:

Cazul nr. 1: PV contesta exactitatea datelor pentru o perioada care ii permite operatorului sa verifice exactitatea datelor (ca urmare a exercitarii dreptului la rectificare);

Fluxul operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz este urmatorul:

  • PV solicita restrictionarea datelor in vederea rectificarii
  • Solicitarea inregistrata se transmite la Partic. pt. verificare – Prin aplicatie se restrictioneaza datele – se introduce in RC mentiunea “date restrictionate”
  • Partic. verifica corectitudinea datelor
  • Participantul comunica PV decizia luata, ridica restrictia si, dupa caz, corecteaza datele

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la restrictionare in vederea rectificarii Persoana vizata isi poate exercita dreptul la restrictionare:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal sau pe cale electronica, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

Exercitarea dreptului la restrictionare se poate referi la:

– datele de identificare (cu exceptia CNP-ului);

– date referitoare la angajator;

– date referitoare la relatia cu alte conturi;

– datele de credit (la nivel de cont).

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Participantului in vederea verificarii. Datele sunt marcate cu mentiunea “Date restrictionate”

Inregistrarea solicitarii de restrictionare in vederea rectificarii se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Participantului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Participantului in Aplicatie.

In aplicatie va exista un ecran pentru dreptul la restrictionare in vederea rectificarii, in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii.

PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere. Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre Participantul care a inregistrat datele.

Mentiunea “Date restrictionate” va fi marcata in mod automat ca urmare a inregistrarii solicitarii de exercitare a dreptului de restrictionare al persoanei vizate si se va afisa in Raportul de Credit si Situatia Inscrierii.

Datele contestate vor fi restrictionate pe perioada verificarii exactitatii acesteia efectuata de catre Participant.

Pe durata mentinerii restrictiei, datele respective nu vor putea fi prelucrate (inclusiv nu vor fi afisate in Raportul de Credit si in locul lor va aparea doar mentiunea „Date restrictionate”).

In cazul restrictionarii unui cont, nu se vor mai transmite actualizari pana la ridicarea restrictiei pe acel cont.

In acest caz, in situatia in care in Raportul de Credit exista doar date de identificare ( cu exceptia CNP-ului) si/sau date referitoare la angajator restrictionate, se va putea calcula scorul de credit.

In acest caz, in situatia in care in Raportul de Credit exista date de credit si/sau date referitoare la relatia cu alte conturi restrictionate, NU se va calcula FICO® Score de la Biroul de Credit.

c) Participantul verifica solicitarea

Participantul verifica temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Participantul comunica PV decizia, ridica restrictia si, dupa caz, corecteaza datele

Participantul va comunica PV decizia luata, va ridica masura de restrictionare a datelor si, daca este cazul, va efectua corectiile necesare. Participantul va inregistra decizia in Aplicatie.

Mecanismul de restrictionare si de ridicare a restrictionarii va fi jurnalizat de catre sistem si va permite atat Biroului de Credit, cat si Participantilor sa cunoasca utilizatorul si momentul la care s-a efectuat o astfel de actiune.

Participantul va comunica PV decizia luata fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

Cazul nr. 2 PV s-a opus prelucrarii, pentru intervalul de timp in care se verifica daca drepturile legitime ale operatorului prevaleaza (ca urmare a exercitarii dreptului la opozitie);

Fluxul operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz este urmatorul:

  • PV se opune prelucrarii datelor si solicita restrictionarea datelor Solicitarea inregistrata se transmite la Partic. pt. verificare.
  • Prin aplicatie se restrictioneaza datele – Se introduce in RC mentiunea “date restrictionate”
  • Partic. verifica solicitarea
  • Participantul comunica PV decizia luata, ridica restrictia si, dupa caz, sterge datele

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la restrictionare in contextul exercitarii dreptului la opozitie.

Persoana vizata isi poate exercita dreptul la restrictionare:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal sau pe cale electronica, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

Exercitarea dreptului la restrictionare se poate referi la:

– toate inregistrarile din Raportul de Credit /Situatia Inscrierii (cu exceptia CNP-ului);

– toate datele inregistrate de un Participant (cu exceptia CNP-ului).

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Participantului in vederea verificarii. Datele sunt marcate cu mentiunea “Date restrictionate”

Inregistrarea solicitarii de restrictionare in contextul exercitarii dreptului la opozitie se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Participantului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Participantului in Aplicatie.

In aplicatie va exista un ecran pentru dreptul la restrictionare in contextul exercitarii dreptului la opozitie in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii.

PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere. Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre Participantul care a inregistrat datele.

Mentiunea “Date restrictionate” va fi marcata in mod automat ca urmare a inregistrarii solicitarii de exercitare a dreptului la restrictionare in contextul exercitarii dreptului la opozitie al persoanei vizate si se va afisa in Raportul de Credit si Situatia Inscrierii.

Datele contestate vor fi restrictionate pe perioada verificarii efectuata de catre Participant.

Pe durata mentinerii restrictiei, datele respective nu vor putea fi prelucrate (inclusiv nu vor fi afisate in Raportul de Credit si in locul lor va aparea doar mentiunea „Date restrictionate”).

In cazul restrictionarii unui cont, nu se vor mai transmite actualizari pana la ridicarea restrictiei pe acel cont. In acest caz nu se va calcula FICO® Score de la Biroul de Credit.

c) Participantul verifica solicitarea

Participantul verifica temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Participantul comunica PV decizia, ridica restrictia si, dupa caz, sterge datele

Participantul va comunica PV decizia luata, va ridica masura de restrictionare a datelor si, daca este cazul, va sterge datele.

Participantul va inregistra decizia in Aplicatie. Mecanismul de restrictionare si de ridicare a restrictionarii va fi jurnalizat de catre sistem si va permite atat Biroului de Credit, cat si Participantilor sa cunoasca utilizatorul si momentul la care s-a efectuat o astfel de actiune.

Participantul va comunica PV decizia luata fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

Cazul nr. 3 PV se opune stergerii datelor (in cazul prelucrarii ilegale), solicitand in schimb restrictionarea acestora.

Fluxul operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz este urmatorul:

  • Prelucrarea datelor este ilegala – PV se opune stergerii lor
  • PV solicita restrictionarea datelor. Se introduce in RC mentiunea “date restrictionate”
  • Partic. verifica solicitarea, in cazul in care nu a realizat deja aceasta verificare intr-unul din pasii anteriori
  • Partic. comunica PV decizia. In functie de aceasta, mentiunea “ Date restrictionate” se pastreaza sau se elimina.

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la restrictionare atunci cand se opune la stergerea datelor prelucrate ilegal.

Persoana vizata isi poate exercita dreptul la restrictionare:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau

– personal sau pe cale electronica, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

Exercitarea dreptului la restrictionare se poate referi la:

– date referitoare la relatia cu alte conturi;

– datele de credit (la nivel de cont).

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Participantului in vederea verificarii. Datele sunt marcate cu mentiunea “Date restrictionate”

Inregistrarea solicitarii de restrictionare se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Participantului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Participantului in Aplicatie.

In Aplicatie va exista un ecran pentru exercitarea dreptului la restrictionare in acest caz, ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii. PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere.

Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre Participantul care a inregistrat datele. Mentiunea “Date restrictionate” va fi marcata in mod automat ca urmare a inregistrarii solicitarii de exercitare a dreptului de restrictionare al persoanei vizate si se va afisa in Raportul de Credit si Situatia Inscrierii.

Datele vor fi restrictionate pe perioada verificarii si, in cazul in care solicitarea este intemeiata, restrictia va fi mentinuta pana cand persoana vizata va solicita ridicarea restrictiei.

Pe durata mentinerii restrictiei, datele respective nu vor putea fi prelucrate (inclusiv nu vor fi afisate in Raportul de Credit si in locul lor va aparea doar mentiunea „Date restrictionate”).

In cazul restrictionarii unui cont, nu se vor mai transmite actualizari pana la ridicarea restrictiei pe acel cont. In acest caz, nu se va calcula FICO® Score de la Biroul de Credit.

c) Participantul verifica solicitarea

Participantul verifica temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Participantul comunica PV decizia si, dupa caz, ridica/ mentine restrictia

Participantul va comunica PV decizia luata, in functie de care va ridica sau va mentine restrictia. Participantul va inregistra decizia in Aplicatie. In cazul in care Participantul considera solicitarea ca fiind intemeiata, va mentine restrictia. Aceasta va putea fi ridicata numai la solicitarea PV.

In cazul in care Participantul considera ca solicitarea nu este intemeiata, notifica PV decizia, ridica restrictia si sterge datele.

Mecanismul de restrictionare si de ridicare a restrictionarii va fi jurnalizat de catre sistem si va permite atat Biroului de Credit, cat si Participantilor sa cunoasca utilizatorul si momentul la care s-a efectuat o astfel de actiune.

Participantul va comunica PV decizia luata fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

Cazul nr. 4. Biroul de Credit nu mai are nevoie de date in scopul prelucrarii (la expirarea perioadei de stocare), dar PV i le solicita pentru constatarea, exercitarea sau apararea unui drept in instanta.

Fluxul operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz este urmatorul:

  • PV solicita restrictionarea datelor
  • Solicitarea inregistrata se transmite la BC si se restrictioneaza datele
  • BC verifica solicitarea
  • BC comunica PV decizia. In functie de aceasta, se genereaza sau nu o copie a datelor inregistrate la momentul solicitarii.

Descrierea etapelor fluxului operational de exercitare a dreptului la restrictionare in acest caz

a) Persoana vizata isi exercita dreptul la restrictionare

Persoana vizata isi poate exercita dreptul la restrictionare:

– prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit

– printr-o cerere scrisa transmisa prin posta la Biroul de Credit.

Exercitarea dreptului la restrictionare se poate referi la:

– date referitoare la relatia cu alte conturi;

– datele de credit (la nivel de cont).

b) Solicitarea inregistrata in Aplicatie este transmisa Biroului de Credit in vederea verificarii

Inregistrarea cererii de restrictionare se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata Biroului de Credit.

Aplicatia ofera PV posibilitatea sa renunte in orice moment la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei Biroului de Credit in Aplicatie.

In aplicatie va exista un ecran pentru exercitarea dreptului la restrictionare in acest caz, ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii.

PV va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere. Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre Biroul de Credit.

c) Biroul de Credit verifica solicitarea

Biroul de Credit verifica temeinicia si legalitatea solicitarii PV.

d) Biroul de Credit comunica PV decizia si, dupa caz, genereaza o copie a datelor la momentul solicitarii

Biroul de Credit va comunica PV decizia luata, in functie de care va genera sau nu o copie a datelor de la momentul solicitarii.

Copia va fi marcata cu mentiunea “Date restrictionate” si va fi pastrata in Aplicatie sub forma SI, care va fi disponibila numai PV, la solicitarea acestuia, ulterior expirarii perioadei de stocare.

Contul care face obiectul restrictionarii va putea fi modificat/actualizat in continuare, fara ca acest fapt sa afecteze dreptul exercitat de PV, respectat prin pastrarea copiei datelor de la momentul restrictionarii si pana la solicitarea acesteia de catre PV ulterior expirarii perioadei de stocare.

Biroul de Credit va inregistra decizia in Aplicatie. Biroul de Credit va comunica PV decizia fie prin posta, fie prin prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

Sursa: Biroul de Credit

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


− 4 = 3